جمعه, 31 فروردين 1403
تنضیمات
انتخاب رنگ
انتخاب رنگ پس زمینه
تنظیمات پیش فرض
تنظیمات پیش فرض
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۷/۲۱ 
  • تعداد بازدید : 90
در نشستی با حضور مسئولان استان قم صورت گرفت؛
بررسی مشكلات صنعت آب، آبفا و برق قم با حضور وزیر نیرو/ تصویب قانون برای تغییر رفتار پرمصرف‌های آب و برق
مشکلات صنعت آب، آبفا و برق استان قم در نشستی با حضور وزیر نیرو، استاندار قم، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم در این نشست که در سالن امام جواد استانداری قم برگزار شد، به برخی از مشکلات برق قم اشاره کرد و کمبود اعتبارات در خصوص جا به جایی تأسیسات برق در بافت فرسوده و کاهش اعتبارات ملی و استانی برق قم را از جمله این مشکلات برشمرد .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این مراسم با بیان اینکه بسیاری از مناطق شهر متقاضی اتصال به شبکه فاضلاب هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر120 هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم است که در صورت اتصال کامل شهر قم به شبکه فاضلاب ظرفیت این تصفیه‌خانه پاسخگو نیست .

"علی جان صادق پور" تاکید کرد: باید یک مدول تصفیه‌خانه فاضلاب در کنار تصفیه‌خانه‌های در حال بهره‌برداری احداث شود تا نیاز چند سال آینده را بتواند برطرف کند .

وی با اشاره به مشکل فاضلاب پردیسان ابراز داشت: اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است اما همچنان با مشکل کمبود اعتبار مواجه هستیم و از 170 میلیارد تومان اعتبار این طرح 20 میلیون تومان تخصیص داده شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در ادامه این نشست با اشاره به نواقصی که در آبرسانی به شهر قم از سرشاخه‌های دز وجود دارد گفت: این امر سبب فرسایش تجهیزات و افزایش قیمت نهایی انتقال آب می‌شود .

"احمد حاج حسینی مسگر" بیان اینکه از  سال 93 به بعد تخصیص پساب‌ها از حوزه اختیارات استانی سلب شده و همه امور در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد: استان قم با قوانین موجود صرفاً حق استفاده از 60 درصد ظرفیت‌های پساب را دارد که نیاز است تا تفویض اختیارات از تهران به استان‌ها واگذار شود .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قم نیز در این نشست با بیان اینکه برای تأمین آب شرب در سه بخش مهم روستایی قم 55 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، تصریح کرد: 40 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه قیام و برای محرومیت‌زدایی از 11 روستای محروم استان در دستور کار قرار گرفته است .

"محمد احمدی جبلی" با بیان اینکه در خصوص تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات با مشکلات بسیار جدی روبه رو هستیم، گفت: هزینه‌های آب و فاضلاب روستایی قم در سال گذشته 14 میلیارد تومان بوده درحالی‌که کل درآمدهای ما در سال قبل در حدود 7 میلیارد تومان است .

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست در سخنانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش برق استان در سال‌های گذشته با گسترش و توسعه قابل‌توجهی دنبال شده است گفت: وزارت نیرو برای احداث دو تا پست 400 و 13 پست 230 را به قم تعهد داده بود که گرچه در زمینه پست 230 ولت تا حدودی به تعهدات عمل شده اما در زمینه پست 400 هیچ پیشرفتی مشاهده نمی‌شود .

وی با تاکید بر جمع‌آوری خطوط انتقال فشارقوی از هسته مرکزی شهر گفت : دکل‌های فشارقوی 230 کیلوولتی در سطح شهر بسیار زیاد است که این دکل‌ها حریم‌های شهری را رعایت نکرده‌اند و مردم نسبت به این مسائل بسیار ناراحت هستند .

"احمد امیرآبادی" با بیان اینکه شهرداری برای جمع‌آوری این دکل‌ها و آماده‌سازی زیرساخت‌ها آمادگی لازم را دارد، یادآور شد: وزارت نیرو نیز در این زمینه باید وارد شود و اقدامات لازم را انجام دهد .

"حجت‌الاسلام ذوالنور" دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه مدیران استانی باید در موضوع دفاع از آب عزم جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: همچنان که در مسئله صنعت تمام مدیران حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند باید در مورد آب نیز این مسئله اتفاق بیفتد .

وی یادآور شد: در هر جایی که مجوز گردشگری صادر می‌شود باید مسئله فضای سبز و تأمین آب مورد نیاز آن نیز سنجیده شود زیرا توسعه گردشگری بدون توسعه و توجه به مسئله فضای سبز ممکن نیست .

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز با وضعیت گرمای هوا اجتناب‌ناپذیر است، یادآور شد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های منابع آبی استان و منابع زیرزمینی قم محدود است، بنابراین باید وزرات نیرو در زمینه تخصیص آب به قم توجه ویژه‌تری داشته باشد .

 
یارانه چندبرابری آب و برق به طبقات متمول


وزیر نیرو نیز در ادامه این نشست در سخنانی اظهار داشت:

در خصوص استفاده از ظرفیت پساب، تصمیم‌گیری‌های جدیدی در مورد تفویض اختیارات به استان‌ها در دستور کار بوده که در روزهای آینده به صورت رسمی ابلاغ می‌شود .


وی با بیان اینکه هزینه بد مصرفی مردم در زمینه آب و برق بسیار زیاد است، تصریح کرد: این در حالی است که این هزینه‌ها به صورت کامل از بیت‌المال و هزینه‌های عمومی تأمین می‌شود .
"
رضا اردکانیان" تصریح کرد: مصرف بیش از اندازه، برای کشور هزینه زیادی خواهد داشت، باید ساز و کاری برای برخورد با مشرکین پرمصرف تدوین شود .

وی با اینکه چندبرابر طبقات ضعیف به طبقات متمول یارانه آب و برق پرداخت می کنیم، اظهار کرد: نباید از جیب اقشار فقیر و مستضعف هزینه آب استخر و   مصارف زندگی‌های مرفه افراد متمول تامین شود .

وزیر نیرو خواستار تصویب قانونی برای برخورد با پرمصرف ها در مجلس شد که نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز قول پیگیری این موضوع را داد .

وی  با بیان اینکه صنعت کشور باید به پساب متکی شده است، خاطرنشان کرد : استفاده صنعت از پساب‌های شهری به معنای اتکای این بخش به یک منبع پایدار و همیشگی بوده که می‌تواند در شرایط سخت و دشوار نیز به راه توسعه خود ادامه دهد .


اردکانیان در پایان از بررسی تمام مسائل و مشکلات آب و برق قم به ویژه مسائل مطرح‌شده در این جلسه خبر داد .


 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0